Budynek przy ulica Rybna 4

ul. Rybna 4

Wstęp

O kamienicy pod adresem Rybna 4 wiadomo bardzo niewiele. Jest to trzypiętrowy budynek z poddaszem.
W sumie posiada jedynie pięć pionowych rzędów okien. Dzięki zdjęciu z lat 60 XX wieku, prezentowanym na stronie, możemy zaobserwować, że pierwotnie wejście do kamienicy znajdowało się pośrodku budynku i było otoczone wyróżniającym je boniowaniem. Dziś w jego miejscu znajduje się okno, a więc można przypuszczać, że kamienica wewnątrz uległa znacznym przemianom.

Sama ulica Rybna nosi taką nazwę od samego początku swojego istnienia. Nawet w okresie okupacji Niemcy nie zdecydowali się na nadanie jej nowego imienia, a jedynie przemianowali wedle własnego języka na Fischstraße.

Historia

Okolica Rybnej 4 jest jednak niezwykle interesująca i pełna historycznych odniesień. Z okien kamienicy roztacza się widok na zielony skwer, który jednak przez pierwszą połowę wieku XX pełnił rolę bazaru.

Plac Piastowski, bo tak nazywa się to miejsce, swą historię zaczyna w 1902 roku. Powstały tam wtedy hale targowe ufundowane przez Giuseppe Tanfaniego, zięcia łódzkiego przemysłowca Juliusza Heinzla. Dlatego plac ten nazywał się wówczas Bazarowy. Zabudowania wokół placu zaprojektowane zostały przez Dawida Landego. Targowisko zostało zlikwidowane w 1956 roku, a w jego miejscu urządzono skwer [1].

Wydarzenia

Plac Piastowski zawiera w sobie także jeszcze jedną pamiątkę dawnych czasów. Dość zaskakującą, bo jest to lampa uliczna. Prawdopodobnie stoi w tym miejscu od samego początku powstania placu. 24 kwietnia 2015 latarnia znów została zapalona dzięki przeprowadzonej renowacji i dziś cieszy zarówno okolicznych mieszkańców, jak i turystów odwiedzających ten zakątek Bałut. Historię związaną z renowacją latarni można prześledzić w łódzkiej prasie. [3], [4], [5]

Dziś ulica znajduje się w okolicy o dość wątpliwej renomie. Jako, że w roku 2015 obchodziliśmy setną rocznicę przyłączenia Bałut do Łodzi, w lokalnej prasie pojawiały się liczne artykuły zarówno na temat historii dzielnicy, a wcześniej wsi Bałuty, jak i czasów współczesnych. I tak 25 kwietnia 2015 w łódzkiej Gazecie Wyborczej ukazał się artykuł pod tytułem "Ulica Rybna. Miejsce pamięci wśród melin i patologii". [6] Możemy w nim przeczytać dość obszerny opis relacji sąsiedzkich i zwyczajów panujących na tej bałuckiej uliczce. Niestety wybryki kilku wyrostków rzutują na opinię o całej Rybnej, która jest jedną z dziesiątek ciekawych uliczek północnej części Łodzi, na pewno wartej pogłębiania wiedzy o niej samej i otaczających ją zabudowaniach.

W pewnym sensie należałoby uznać, że „zła sława” Rybnej jest swego rodzaju „kolorytem” tej części miasta, a jej związki z drobną przestępczością są wręcz legendarne. W podaniach na temat Ślepego Maxsa, czyli Maksa Bornsztajna, najsłynniejszego łódzkiego gangstera, możemy przeczytać, że mieścił się tutaj lombard księdza Natana (współpracownika Maksa), pasera, który „upłynniał” towary przyniesione do niego z rozbojów i kradzieży przeprowadzanych przez liczne ekipy bałuckich rabusiów. [7]

We wrześniu 2012 roku, kamienica przy Rybnej 4 została udekorowana przez kolorowy mural polskiego artysty o pseudonimie Otecki.

Otecki czyli Wojciech Kołacz, na co dzień zajmuje się grafiką warsztatową i ilustracją. Od końca lat 90tych ingeruje swoimi działaniami w przestrzeń miejską. Maluje murale, umieszcza prace papierowe wykonywane tradycyjnymi technikami graficznymi, przykleja niewielkie rzeźby. W zamierzeniach działania te mają w subtelny sposób wpisywać się w chaotyczną tkankę miasta. Jego dzieła, będąc „miejskimi opowieściami”, stanowią jednocześnie pewnego rodzaju reinterpretację ludowych podań, mitów i baśni o charakterze ponadczasowym. Jest absolwentem grafiki na wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. Artysta prowadzi zajęcia z grafiki w Centrum Kultury Agora we Wrocławiu oraz prywatnie niewielką pracownię serigrafii. [8]

Uliczny obraz wszedł w skład Galerii Urban Forms i znajduje się na szlaku łódzkich murali [9].

Dziś (po 29.12.1989)

Plac Piastowski zawiera w sobie także jeszcze jedną pamiątkę dawnych czasów. Dość zaskakującą, bo jest to lampa uliczna. Prawdopodobnie stoi w tym miejscu od samego początku powstania placu. 24 kwietnia 2015 latarnia znów została zapalona dzięki przeprowadzonej renowacji i dziś cieszy zarówno okolicznych mieszkańców, jak i turystów odwiedzających ten zakątek Bałut. Historię związaną z renowacją latarni można prześledzić w łódzkiej prasie. [3], [4], [5]

Dziś ulica znajduje się w okolicy o dość wątpliwej renomie. Jako, że w roku 2015 obchodziliśmy setną rocznicę przyłączenia Bałut do Łodzi, w lokalnej prasie pojawiały się liczne artykuły zarówno na temat historii dzielnicy, a wcześniej wsi Bałuty, jak i czasów współczesnych. I tak 25 kwietnia 2015 w łódzkiej Gazecie Wyborczej ukazał się artykuł pod tytułem "Ulica Rybna. Miejsce pamięci wśród melin i patologii". [6] Możemy w nim przeczytać dość obszerny opis relacji sąsiedzkich i zwyczajów panujących na tej bałuckiej uliczce. Niestety wybryki kilku wyrostków rzutują na opinię o całej Rybnej, która jest jedną z dziesiątek ciekawych uliczek północnej części Łodzi, na pewno wartej pogłębiania wiedzy o niej samej i otaczających ją zabudowaniach.

W pewnym sensie należałoby uznać, że „zła sława” Rybnej jest swego rodzaju „kolorytem” tej części miasta, a jej związki z drobną przestępczością są wręcz legendarne. W podaniach na temat Ślepego Maxsa, czyli Maksa Bornsztajna, najsłynniejszego łódzkiego gangstera, możemy przeczytać, że mieścił się tutaj lombard księdza Natana (współpracownika Maksa), pasera, który „upłynniał” towary przyniesione do niego z rozbojów i kradzieży przeprowadzanych przez liczne ekipy bałuckich rabusiów. [7]

We wrześniu 2012 roku, kamienica przy Rybnej 4 została udekorowana przez kolorowy mural polskiego artysty o pseudonimie Otecki.

Otecki czyli Wojciech Kołacz, na co dzień zajmuje się grafiką warsztatową i ilustracją. Od końca lat 90tych ingeruje swoimi działaniami w przestrzeń miejską. Maluje murale, umieszcza prace papierowe wykonywane tradycyjnymi technikami graficznymi, przykleja niewielkie rzeźby. W zamierzeniach działania te mają w subtelny sposób wpisywać się w chaotyczną tkankę miasta. Jego dzieła, będąc „miejskimi opowieściami”, stanowią jednocześnie pewnego rodzaju reinterpretację ludowych podań, mitów i baśni o charakterze ponadczasowym. Jest absolwentem grafiki na wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. Artysta prowadzi zajęcia z grafiki w Centrum Kultury Agora we Wrocławiu oraz prywatnie niewielką pracownię serigrafii. [8]

Uliczny obraz wszedł w skład Galerii Urban Forms i znajduje się na szlaku łódzkich murali [9].

Linki

[1]https://pl.wikipedia.org/wiki/Plac_Piastowski_w_%C5%81odzi

[2]http://www.centrumdialogu.com/miejsca-zwiazane-z-zydami-zachodnimi-w-lg/779-plac-bazarowy

[3]http://www.dzienniklodzki.pl/artykul/3768035,lodzka-latarnia-ktora-przetrwala-dwie-wojny-getto-i-okres-prl-zdjecia,id,t.html

[4]http://www.dzienniklodzki.pl/artykul/3823963,zabytkowa-latarnia-tanfaniego-wrocila-na-swoje-stare-miejsce-zdjecia-film,id,t.html

[5]http://www.dzienniklodzki.pl/artykul/3837057,zabytkowa-latarnia-tanfaniego-rozblysla-na-placu-piastowskim-zdjecia,id,t.html

[6]http://lodz.wyborcza.pl/lodz/1,35153,15851708,Ulica_Rybna__Miejsce_pamieci_wsrod_melin_i_patologii.html

[7]http://lodz.wyborcza.pl/lodz/1,35136,7837591,Legenda_Slepego_Maksa___herszta_i_lodzkiego_Janosika.html

[8]http://www.urbanforms.org/index.php/Artysci/pl/

[9] http://www.galeriaurbanforms.org/

Uwagi

Ta kategoria nie zawiera treści (Lub ta informacja nie jest dostępna w tym języku)

Dane Znacznika

Kraj Polska Polska
Miasto Łódź Łódź
Adres ul. Rybna 4
Zmiany Nazwy Ulicy [1939-1945] Fischstraße
Dzielnica Bałuty
Styl Architektoniczny Bez stylowa
Liczba Pięter 3
Główne Przeznaczenie Budynek mieszkalny


ZnacznikiPersonalne

Stwórz Znacznik Personalny